Köplagen

Uppdaterad

 26 september

2020

Köplagen


1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när iias naturhealing bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse antingen genom mail, messenger eller sms.Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Du har alltid rätt att häva köpet utan kostnad fram till att varan är skickad. iias naturhealing har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har mottagits från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år och vi måste kunna fastställa kundens bostadsadress.


Vid fysiska behandlingar/event gäller full betalning vid no-shows.


Lämnar du återbud ska det ske 48 timmar före bokad tid. Naturligtvis har vi förståelse för plötslig sjukdom och ombokar då din tid utan kostnad en gång. Därefter får du som kund boka en ny tid till gällande pris


2. Priser

I priserna ingår moms med 25, 12 eller 6% för beställningar inom EU. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som iias naturhealing inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Finns fraktkostnader i samband med köpet tillkommer de för kunden. Skulle priset ändras har kunden rätt att utan kostnad häva köpet.


3. Frakt

En fraktkostnad enligt specifikation tillkommer. Fraktkostnaden kan komma att ändras och ibland vara rabatterad. Du får fullständig fraktkostnad vid beställning via mail.


4. Betalningsalternativ/betalningsvillkor

4.1 Faktura (endast inom Sverige)

Avgiften för att betala mot faktura är 0 kronor. Vi använder oss av faktura endast vid utbildningar. Fakturans förfallodatum är 10 dagar efter faktureringsdatum. Om annat överenskommits framgår det i din faktura.


4.2 Kortbetalning

Vi använder inte kortbetalningar.


5. Leveranser

Beställningsvaror/specialorder levereras efter överenskommelse. Du kan inte häva köpet efter produktionen startat och produktionen startar ej innan handpenning eller full betalning är oss tillhanda.


Paketen levereras av PostNord eller annan transportör till utlämningsställe eller skickas som post. Du får alltid ett spårningsnummer om du väljer spårbar frakt. Vi ersätter ej varor som går som vanliga brev, med andra ord tar vi ej ansvar för eventuellt slarv från Postnord.


8. Skadade varor

När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar din beställning direkt. Har du mottagit en felaktig eller skadad vara, kontakta oss så snart som möjligt via e-post till naturhealing@live.se. Vid retur efter överrenskommelse står köparen för spårbar fraktkostnad


9. Ångerrätt och öppet köp

Privatkunder har enligt distansavtalslagen rätt till 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan. Återsänd vara måste vara oanvänd och i sin originalförpackning. Vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp står kunden för returfrakten.


Detta gäller INTE distansbehandlingar eller digitala produkter eller då du får dem in dina ägor direkt vid leverans.


Detta gäller INTE specialbeställda varor! Vi levererar alltid en felfri vara och dokumenterar varans skicka med bild innan leverans.


För utbildningar gäller följande: 

Slutlig anmälan sker genom att du betalar in anmälningsavgiften
Den slutliga anmälan är bindande och återbetalas endast om kursen ställs in.
Resterande summa betalas in senast 4 veckor före kursstart.
Vid avbokning senast 14 dagar före kursstart återbetalas den med 50% men kan
överlåtas till likvärdig deltagare efter godkännande av arrangören


10.Reklamationer

Om du vill reklamera en skadad eller felaktig produkt ber vi dig kontakta oss via e-post för vidare instruktioner, naturhealing@live.se innan du skickar något. Lägg med fakturan/kvittot så vi kan identifiera returen. Kom ihåg att du ansvarar för frakten till oss.

Vid en eventuell tvist följer vi alltid ARN:s rekommendationer.


11. Återbetalningar

Återbetalning sker via swish eller banköverföring. Summan återbetalas alltid till samma telefonnummer som använts vid köpet. Din återbetalning görs alltid den 25e i varje månad. 


12.Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan



13.Skydd av personuppgifter

I samband med registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet endast i syfte för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice på e-post naturhealing@live.se Vi försäkrar även att vi inte kommer sälja eller överlåta några personuppgifter (se vår privacy policy).


Under 2018 ersätts PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela EU. Eftersom vi inte lämnar ut uppgifter till tredje part innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad gäller behandling av din information eller vår relation till dig som kund.


14. Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra  förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.


Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm. https://www.konsumentverket.se https://www.arn.se/


Som konsument kan du även vända dig till EU för att få hjälp med konfliktlösning när du handlat på nätet.

Länk: https://ec.europa.eu/odr

Då kommer du till: ”European Commission official website

The Online Dispute Resolution website is an official website managed by the European Commission dedicated to helping consumers and traders resolve their disputes out-ofcourt.”

                                                                          UPP